V dnešním článku se budeme zabývat pronájmy – na co si dát pozor, kde a jak hledat a na čem ušetřit.

Osobně jsem vždycky měla štěstí na pronájem bez realitky a většinou i bez kauce. Na to jsou samozřejmě potřeba známí a dobrá doporučení. Zkuste tedy napsat na Váš profil na sociální síti jestli někdo ze známých neví o pronájmu bez realitky nebo na různých skupinách na sociálních sítích. Na stránkách bezrealitky.cz a podobných se dá ušetřit aspoň  poplatek realitní kanceláři, který je někdy fakt dost vysoký.  Kauce standardně bývá ve výši třech nájmů a je to taková pojistka pro majitele bytu, kdybyste se opozdili s nájmem nebo něco zničili, kauci Vám vrátí při odstěhování pokud bude všechno v pořádku, ale pro začátek je to velká investice se kterou je potřeba počítat.

Rozhodně si udělejte smlouvu! Jsem člověk hodně důvěřivý, ale nikdy nevíte  co je druhá osoba zač, i když tvrdí, že si nebudete dělat problémy, prostě nikdy nevíte! Přece jen tam budete bydlet, mít věci a tak dále… a kdyby se majitel rozhodl vyměnit zámky a už Vás do bytu nepustit, nemáte nic čím dokážete, že jste v pronájmu. Na druhou stranu je všechno spíš o dohodě na lidech takže když se domluvíte na jiném postupu než je ve smlouvě a obě strany budou souhlasit tak proč ne. Ale smlouva je určitě potřeba

Jak nenalítnou s cenou Vám tady asi konkrétně neporadím, je to v závislosti na lokalitě, vybavení, stavu a velikosti bytu. K tomu je potřeba porovnat ostatní nabídky z okolí. Hlavní co mě u ceny nájmu zajímá, jestli je včetně energií nebo ne a jak jsou přihlášené. A  tady asi neexistuje žádná obecná rada, protože  každému bude vyhovovat něco jiného. Jsou tedy 3 možnosti: mít stanovenou výši nájmu včetně energií bez ohledu na to kolik „projedete“ a nemusíte se pak nijak omezovat, Další možností je mít energie napsané na sebe a platit zálohy dodavatelům a s nimi pak i jednat, poslední možnost je, že vám dá majitel bytu sazbu za „projetý“ kubík a každý měsíc bude počítat  konkrétní útratu.

Hodně velkým tématem jsou domácí mazlíčci, nově si majitel bytu nemůže určovat že mazlíček do bytu nesmí, ale samozřejmě pokud má více zájemců, vybere s velkou pravděpodobností ty, kteří mazlíčka nemají. Určitě Vás nemůže vyhodit na základě toho, že už několik měsíců v bytě bydlíte, řádně platíte a pořídíte si třeba kočku. To už prostě teď nejde (ale vždycky si může vymyslet něco jinýho). A proto se snažím být spolehlivá nájemnice.

Nastavte si s majitelem pravidla a snažte se je dodržovat.  Může to být cokoliv, ohlášení pokud chcete malovat nebo tapetovat, vrtat, jaké opravy platíte a vy a jaké on, atd. Já jsem s panem domácím domluvená, že budu třídit odpad na jeho žádost, nemusela bych, ale pro dobré vztahy to udělám a už mi to přijde normální. Dalším důležitým pravidlem by byla úhrada nájemného, někdo preferuje hotovost a jiný zas převod na účet.

Moje bydlení začínalo jen s gaučem a plynovým vařičem, všechno jsem dokoupila postupně a žilo se mi krásně. To je asi tak všechno co mě teď napadá, otázky samozřejmě piště, ráda doplním svými zkušenostmi a taky bych si chtěla přečíst ty Vaše.

